Keresés


Elérhetőség

Verpelét Diákrádió

E-mail: banfiboglarka@hotmail.com

Miért büntették a Red Bullt?

2014. március 16. 15:59 Forrás: Adam Cooper, Autosport
 

 

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner biztos abban, hogy csapata szabályos körülmények között szerezte meg a második helyet az Ausztrál Nagydíjon, s abban is, hogy sikeres lesz a fellebbezésük.

 
Daniel Ricciardo (Fotó: Photo4 / XPB Images)Daniel Ricciardo (Fotó: Photo4 / XPB Images)


Az FIA Daniel Ricciardót órákkal a futam leintését követően diszkvalifikálta, miután bizonyítottnak találta, hogy a Red Bullban az üzemanyag-fogyasztás átfolyási sebessége a verseny során „folyamatosan” meghaladta a 100 kg/órás előírt határt. A szövetség egy 10 pontból álló közleményben részletesen is megindokolta döntését, melyből kiderült, a címvédő csapatnál (és más istállóknál is) pénteken az átfolyásmérő megbízhatatlanul működött, ezért azt szombatra kicserélték. Az FIA utasítására aztán a szerelők az időmérőt követően a parc fermében visszacserélték az eszközt a régebbi változatra, és a szövetség ezenfelül arra kérte őket, hogy ne legyen a péntekihez hasonló probléma, csökkentsék az üzemanyag-átfolyás sebességét. Toto Wolff elmondása szerint a Mercedes ezt az időmérőt megelőzően megtette, minek következtében elmondása szerint fél másodpercet lassult autójuk.

A Red Bull viszont nem akart megengedni magának ekkora hendikepet. Miután Ricciardo eredeti rendszere pénteken nem megfelelően működött, a csapat úgy döntött, inkább saját eszköze adatait veszi alapul (az autókban az egységesített rendszer mellett a csapatok saját készítésű eszköze is méri az átfolyást), az FIA által kért átfolyási sebességcsökkentést pedig nem hajtotta végre. A probléma csak az volt, hogy ezzel nem feleltek meg az FIA által megszabott direktívának (hiszen a hivatalos mérési adatokat hagyták figyelmen kívül), ráadásul a műszer meghibásodása esetén nem is a csapat, hanem kizárólag a szövetség dönthet a mérési szisztéma változtatásáról.

„Az FIA technikai szakemberei a telemetria adataiból a verseny során megfigyelték, hogy túl magas az átfolyási sebesség, ezért kapcsolatba léptek az istállóval, és lehetőséget adtak nekik arra, hogy igazodjanak az ő korábbi utasításukhoz, vagyis csökkentsék úgy az átfolyási sebességet, hogy azzal a határon belül tudjanak maradni, melyet az egységesített szenzor mér. Ezzel tehát engedékenyek voltunk a csapattal. Ők azonban úgy döntöttek, nem korrigálnak” – áll az FIA közleményében.

A Red Bull később arra hivatkozott, azért nem vették figyelembe a kérdéses szenzor adatait, mert azt a pénteki adatok miatt tévesnek találták. Csakhogy: „Noha az eredeti szenzor eltérő adatokat mutatott az első szabadedzésen, ettől még ez számít az egységesített szenzornak, nem pedig az, amit a csapat használ saját méréseire – legalábbis addig, amíg az FIA nem határoz másként” – folytatódik a közlemény.

 

A Red Bull álláspontja: egy hibás eszközre nem lehet hagyatkozni

Mindezek alapján úgy tűnik, a Red Bull két ponton is hibát követett el, s a csapatnak ezáltal kevés esélye van arra, hogy fellebbezése sikeres legyen. A csapatfőnök, Christian Horner mindazonáltal úgy véli, az FIA eszközének hibája egyértelmű, autójuk pedig valójában szabályosan működött, így jogtalan lenne büntetni őket. „A fellebbezés során remélhetőleg egyértelművé válik, hogy az autó megfelelt minden előírásnak. Az átfolyásmérő, melyet az autóba építettünk az FIA kérésére, bizonyítottan problémásan viselkedett a paddockban mindenütt, valamint már a teszteken történt bemutatása óta is, hiszen már ott is voltak ellentmondások. Olyan mérőeszközünk volt, amiről már a beépítés során tudtuk, hogy hibás, ezért mi a saját számításainkra hagyatkoztunk az üzemanyag-fogyasztás terén, melyeket a motorban helyeztünk el, és amely egy pontosan kalibrált, következetes és megbízható eszköz volt a teljes hétvége során, nulla hibaszázalékkal. Nem fellebbeztünk volna, ha nem gondolnánk úgy, hogy védhető a helyzetünk. Csalódást keltő, ami történt, és ez egyáltalán nem Daniel hibája volt. Nem hiszem viszont azt sem, hogy a csapaté. Mi megfeleltünk az előírásoknak, és a fellebbezés során bemutatásra kerülő dokumentumok ezt igazolni is fogják” – idézte Hornert Adam Cooper.

„Voltak gondjaink a szenzorral, amely megváltoztatta az adatokat a pénteki szabadedzés során. Ezt a szenzort aztán szombaton kicseréltünk egy másikra, ami az időmérőn meghibásodott. Akkor arra kértek minket, használjuk a pénteki eszközt és igazodjunk hozzá. Ezt az átállást viszont nem éreztük helyesnek, és amikor versenyeztünk, kiderült, komoly eltérés van a szenzor által mért adatok és a valós benzinfolyás között. Itt van a nézetkülönbség közöttünk. Ez még egy kiforratlan technológia, és lehetetlen száz százalékig megbízni egy olyan szenzorban, amelyről szinte minden egyes alkalommal bebizonyosodott, hogy problémás.”

Horner megerősítette, az FIA kérte őket a futam során, hogy változtassanak. „Informáltak minket, mi pedig közöltük velük, hogy kétségeink vannak a szenzorjuk működésével kapcsolatban. Hittünk a mi méréseinkben, máskülönben olyan helyzetbe kerültünk volna, hogy jelentősen csökkentettük volna a motorunk erejét, amely amúgy is teljesen szabályosan működött. Ha megnézzük a számításokat, az eltéréseket, teljesen egyértelmű, kinek az eszköze kompetens és kié nem” – zárta gondolatát Horner.

 

Az FIA vizsgálatot indult a Red Bull ellen, szerintük az ausztrál autója „folyamatosan” átlépte a 100 kg/ó-s benzinátfolyási limitet. A csalódott Vettel szerint az a legfontosabb, hogy a Red Bull gyors autót épített.
 
Az Ausztrál Nagydíj során végig remek formát mutató Daniel Ricciardo vasárnap is hibátlan teljesítményt nyújtott, és első Red Bull-os versenyén rögtön felállhatott a dobogó második fokára. Ricciardo valószínűleg bármilyen helyzetben elégedett lett volna egy hasonló eredménnyel, de a Red Bull nehézségekkel teli tesztidénye után még édesebb volt számára a 2. hely.
 
„Ha visszagondolok arra, hogy hol tartottunk három héttel ezelőtt… A mai futam előtt még egy versenyszimulációt sem tudtunk teljesíteni, ezért nem igazán bíztam benne, hogy eljutok a kockás zászlóig, nem hogy még dobogóra is állhatok” – lelkendezett a 24 éves ausztrál. „A csapat nagyon keményen dolgozott egész télen, óriási hátrányt hoztunk be. Még mindig nem vagyunk olyan gyorsak, mint a Mercedes, de erre az eredményre építhetünk, és még sokat javulhatunk.”
 
Ricciardo az ausztrál szurkolóknak is megköszönte az „őrületes” támogatást, amit egész hétvégén kapott tőlük Melbourne-ben. „Az itteni emberek általánosságban is nagyon szeretik a Forma-1-et – bármelyik versenyző tűnik fel a pályán, rögtön lerohanják autogramok reményében. Ez rám a többieknél is kicsit jobban érvényes, hiszen a mezőnyből egyedül én képviselem Ausztráliát” – magyarázta Ricciardo, majd hozzátette, néha már „kínos” volt az őt körülvevő rajongás.”
 
 
Lehet, hogy Ricciardo túl korán örült
Forrás: AFP
Könnyen lehet azonban, hogy Ricciardo öröme csak néhány óráig tarthat: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis vizsgálatot rendelt el a Red Bull ellen, mert azt vették észre, hogy a futam közben „folyamatosan” megszegték a 100 kg/ó-s benzinátfolyási limitet (nem pedig a versenytávra vonatkozó, 100 kg-os fogyasztáshatárt). Ha valóban így volt, akkor a Red Bull megszegte a Sportszabályzat 5.1.4.-es cikkelyét, és Ricciardót ki is zárhatják a versenyből. Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting néhány napja elmondta, az üzemanyagra vonatkozó szabályok esetén a legkisebb kihágást sem tolerálják majd.
 
Ricciardo kizárása azt jelentené, hogy a Red Bull a biztató kezdés ellenére nulla ponttal zárja az idénynyitót, hiszen Sebastian Vettel alatt már az 5. körben leállt az RB10. A német a rajttól kezdve küszködött az autójával, valószínűleg a hengerek nem működtek megfelelően a Renault-motorban.
 
"Már a második felvezető körben csökkent a motor ereje, és nem értettük, miért" – magyarázta csalódottan. „Rengetegen megelőztek, aztán egy ideig azt hittük, javulni kezd a helyzet, de kiderült, hogy súlyosabb, mint gondoltuk, teljesen elment a teljesítmény. Úgy tűnt, néhány henger nem jár rendesen."
 
Vettel a kiesés ellenére bizakodó maradt, hiszen Ricciardo dobogós helye azt jelenti, hogy legalább a tempó tekintetében nincsenek túlságosan lemaradva az élmezőnytől. „Az a legfontosabb, hogy az autónk gyors, és a csapat 50 százaléka boldog lehet. Én csalódott vagyok a történtek miatt, de mit tehetek?” – tette fel a költői kérdést a német, aki a tavalyi Magyar Nagydíj óta először maradt le a győzelemről.
 
 
 
 
Rosberg nyerte a szezonnyitót Melbourne-benRosberg nyerte a szezonnyitót Melbourne-ben
Rosberg nyerte a szezonnyitót Melbourne-ben© Daimler AG
(f1világ.hu) - Nico Rosberg magabiztos vezetést bemutatva, megnyerte a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, ahol a vártnál jóval több autó ért célba. A Mercedes németje mögött Daniel Ricciardo és az újonc Kevin Magnussen végzett.
 
A szombatinál jobb, kevésbé szeles, száraz idő várta a Forma-1 új korszakának első versenyére készülő mezőnyt a melbourne-i Albert parkban.
 
 
 
A rajtrácsra 21 autó sorakozott fel, mivel Romain Grosjean a bokszutcából rajtolt, de mivel későn gurult ki a garázsból, egy bokszutca-áthajtásos büntetést is elkönyvelhetett. A felvezető kör előtt Max Chilton Marussiája a rajtrácson ragadt, majd a rajtot a másik Marussia-pilóta, Jules Bianchi miatt el kellett halasztani, mert neki is problémái voltak.
 
Második nekifutásra már elengedték a mezőnyt, és az első kör rengeteg izgalmat hozott. Nico Rosberg a harmadik helyről indulva Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo közt kibújva az élre ugrott. A pole pozíciós Hamiltont a Red Bull ausztrálja is megelőzte, majd többen is elmentek mellette. Ez nem volt véletlen, a mérnöke a fülére szólt, hogy ki kell állnia, hogy megóvja a motort, majd újra szóltak neki, hogy mégis maradhat a pályán, de ez is jól jelezte, hogy valami nem stimmel. A negyedik körben azonban mégis kénytelen volt kiállni a bokszba, fel kellett adnia. Ő volt a második, aki műszaki hiba miatt adta fel, ekkor Jules Bianchi már nem volt versenyben.
 
Sebastian Vettel is folyamatosan panaszkodott a rádión, és a világbajnoki címvédő egyre hátrébb csúszott, ahelyett, hogy megkezdhette volna a felzárkózást. Számára az ötödik körben ért véget a verseny. A rajt utáni első kanyarban Kamui Kobayashi Felipe Massát öklelte fel hátulról egy rosszul felmért féktáv után.
 
Az élen eközben Rosberg kényelmesen építgette előnyét Ricciardo és az újonc Magnussen előtt. Mögöttük Nico Hülkenberg és Fernando Alonso autózott, akiket a remekül kezdő Valtteri Bottas követett. A Williams finnje azonban nagy igyekezetében (korábban megelőzte többek közt Kimi Räikkönent is) eltalálta a falat autója jobb hátuljával. A felniből letört egy darab, amiről a gumi is leugrott, de egy kerékcsere után vissza tudott állni a versenybe. A 12. körben azonban így is beküldték a biztonsági autót, hiszen a felni-darabot ki kellett venni a pályáról.
 
A safety car alatt a még versenyben lévők többsége kereket cseréltek, és a 16. körtől változatlan sorrendben folytatódhatott a körözés. Rosberg újra meg tudott lépni, de mögötte sem alakultak ki csaták, mintha mindenki kivárásra autózna, miközben az üzemanyaggal való spórolás lenne a legfontosabb. Ez részben érthető is, hiszen a 100 kilogrammos üzemanyaghatárt most volt először alkalma kipróbálniuk a pilótáknak, és természetesen senki nem akart 2 körrel a leintés előtt üres tankkal félreállni. Ez persze ugyanakkor sokat elvett a látványból, ami miatt a rajongók joggal zúgolódhatnak.
 
A verseny feléhez közeledve újabb két versenyző esett ki műszaki hiba miatt, előbb Marcus Ericsson, majd Pastor Maldonado parkolt le a pálya mellett. A 30. körtől a bokszkiállások is megszaporodtak, ekkor került sor a második tervezett kerékcserékre.
 
A verseny utolsó etapjára megélénkült a mezőny, ekkor már kezdtek kialakulni pozíciókért zajló csaták, ekkor ugyanis valószínűleg már mindenki látta az adatokon, hogy elegendő lesz az üzemanyag a leintésig.
 
A 45. körben Grosjean számára véget ért a verseny - illetve ebben az esetben talán a teszt helytállóbb, hiszen a Lotus hatalmas hátrányból kezdte az évet, a csúcsformától még nagyon messze vannak.
 
Bottas a falérintős hibája után szépen visszakapaszkodott, 10 körrel a leintés előtt már hetedik volt, miután megelőzte az előtte hibázó Jean-Eric Vergne-t. Rosberg bő 20 másodperces előnnyel állt az élen, Ricciardo előnye viszont elfogyott Magnussennel szemben. A negyedik helyen a rutinos Jenson Button autózott, és ő is lőtávolban volt a két fiatal mögött. A trió mögött azonban Fernando Alonso is remek tempót diktálva lopakodott egyre közelebb.
 
A hatodik Hülkenbergnek már inkább hátrafelé kellett figyelnie, a visszapillantó tükörben Bottast láthatta. Öt körrel a vége előtt a finn meg is nyerte a csatát, aki mai teljesítményével igazolta, hogy jogosak a Williamsszel szemben támasztott nagy elvárások.
 
Bár a hajrá még izgalmas csatákat ígért, ezek végül elmaradtak. Rosberg senkitől sem zavartatva könnyedén nyert, és a hazai pályán versenyző Ricciardo is Magnussen előtt ért célba. A McLaren dán újonca az időmérő után a versenyen is pontosan Lewis Hamilton egykori bemutatkozását másolta, parádésan debütálva harmadik lett. De Ricciardo első Red Bullos versenye is aligha alakulhatott volna jobban.
 
Button a negyedik helyen végzett, így a McLarennek sincs oka panaszkodni. Alonso a rajthelyezését megtartva ötödik lett az eseménydús versenyt futó Bottas előtt. Hülkenberg hetedik lett az egyelőre visszafogott teljesítményt mutató Ferrarival. Az utolsó két pontszerző helyen a Toro Rosso duója zárt, Vergne, Kvyat sorrendben.
 
A pontszerzőkön kívül Sergio Perez, Adrian Sutil, Esteban Gutiérrez és Max Chilton ért még célba. Valószínűleg sokan ennél is több kiesésre számítottak, de az így is látszik, hogy a csapatoknak még sokat kell dolgozniuk a megbízhatóságon. Az üzemanyag-spórolással a jelek szerint nem lesz gond, hiszen az ebből a szempontból az egyik legnehezebb pályán sem adódott ebből látványos probléma.
 
A világbajnokság két hét múlva Malajziában folytatódik.

 

 

F1 versenynaptár 2014

 

Forduló Dátum Nagydíj Helyszín Kör Információk
 1. 2014. március 16. Ausztrál Nagydíj Melbourne 58 IdőmérőVerseny
 2. 2014. március 30. Maláj Nagydíj Szepang 56  
 3. 2014. április 6. Bahreini Nagydíj Szahír 57  
 4. 2014. április 20. Kínai Nagydíj Shanghai 56  
 5. 2014. május 11. Spanyol Nagydíj Barcelona 66  
 6. 2014. május 25. Monacói Nagydíj Monte Carlo 78  
 7. 2014. június 8. Kanadai Nagydíj Montreal 70  
 8. 2014. június 22. Osztrák Nagydíj Spielberg 71  
 9. 2014. július 6. Brit Nagydíj Silverstone 52  
 10. 2014. július 20. Német Nagydíj Hockenheim 67  
 11. 2014. július 27. Magyar Nagydíj Mogyoród 70  
 12. 2014. augusztus 24. Belga Nagydíj Francorchamps 44  
 13. 2014. szeptember 7. Olasz Nagydíj Monza 53  
 14. 2014. szeptember 21. Szingapúri Nagydíj Szingapúr 61  
 15. 2014. október 5. Japán Nagydíj Szuzuka 53  
 16. 2014. október 12. Orosz Nagydíj Sochi 52  
 17. 2014. november 2. Amerikai Nagydíj Austin 56  
 18. 2014. november 9. Brazil Nagydíj Sao Paulo 71  
 19. 2014. november 23. Abu Dhabi Nagydíj Abu Dhabi 55